|
|
|
|
|
|
- Radijo
laidų ciklas BALTŲ GENAS – iš protėvių paveldėti lietuvių mitai,
legendos, simboliai ir jų šiuolaikinė interpretacija.
- Laidose
dalyvauja įvairių sričių baltų kultūros, senovės lietuvių mitologijos,
tradicinės liaudies kultūros specialistai, mokslininkai ir tyrėjai,
- skamba
fragmentai iš pašnekovų mokslinių darbų, mitai ir legendos. Baltai –
indoeuropiečių tautos ir etninės grupės, kalbančios ar kalbėjusios
baltų kalbomis,
- o „baltų“
terminą pasiūlė vokiečių kalbininkas G. H. F. Neselmanas (Nesselmann)
1845 metais. Šiuo metu pasaulyje gyvuoja tik dvi baltų tautos –
lietuviai ir latviai.
- Kitos baltų
tautos ir gentys iki XIX a. susiliejo su lietuvių, latvių, vokiečių ir
įvairių rytų bei vakarų slavų etninėmis grupėmis, į lietuvių tautą
įsiliejo
- aukštaičių,
sėlių, deinuvių, žemaičių, kuršių, prūsų gentys. Senovės lietuvių
mituose pasakojama apie pasaulio, dievų, žmonių, gyvybės ir mirties
kilmę,
- žvėrių,
augalų atsiradimą. Juose pagrindžiama pasaulio tvarka, sąranga,
ritualai, primenantys ir atkartojantys archetipinius pasaulio kūrimo
vyksmus
- per
pagrindines metų šventes. Mitai buvo suvokiami kaip tikros istorijos,
pateikdavusios gyvenimiškų situacijų sprendimo variantus,
- o per
mitinius vaizdinius ir simbolius – perteikdavusios savitą senųjų
pasaulėjautą ir tikėjimą.
|
2016-05-21
Habil. dr. Nijolė Laurinkienė
(Lietuvių literatūros ir tautosakos
instituto Sakytinės tautosakos skyriaus vyr. mokslo darbuotoja):
„Jeigu pažvelgsime į mitą, kaip ta sąvoka
formavosi ir kokia šios sąvokos reikšmė, tai žodis „mitas“
yra kilęs iš graikų kalbos žodžio „mhytos“,
kuris reiškia „žodis, sakmė, padavimas“.
Ir jau pati šio žodžio reikšmė sako, kad
mitas kadaise buvo labai suaugęs su žodine liaudies kūryba.“
|
|
2016-06-04
‣
SIMBOLIAI IR ARCHETIPAI
Doc. dr. Stanislovas Juknevičius
(Lietuvos kultūros tyrimų instituto
vyresnysis mokslo darbuotojas):
„Jeigu kalbėti apie bendražmogiškuosius
archetipus, kurie dažniausiai vadinami literatūrinių herojų
(Edipo, Don Žuano, Don Kichoto) vardais,
tai Lietuvoje didelį vaidmenį, manyčiau, vaidina
Onorė de Balzako romano personažo – tėvo
Gorijo archetipas, besireiškiantis pasiaukojimu vaikų labui.“
|
2016-06-11
‣
ARCHETIPAI, BŪDINGI KOLEKTYVINEI LIETUVIŲ PASĄMONEI
Doc. dr.
Stanislovas Juknevičius: „Pasąmonė
visose kūrybos srityse reiškiasi per archetipus.
Jei Justino
Marcinkevičiaus dramos – rekviem Lietuvai, tai Juozo
Baltušio „Sakmė apie Juzą“ – rekviem lietuviui“.
|
2016-06-18
‣
MITŲ
REIKŠMĖ FORMUOJANT TAPATUMUS
Doc. dr. Stanislovas Juknevičius:
„Tapatybės matmenys – kalba, istorinė atmintis, dabartiniai
papročiai ir tradicijos
bei tautai būdinga kolektyvinė pasąmonė –
nulemia grupinės tapatybės formavimąsi ir sklaidą. (...)
tauta egzistuoja tol, kol egzistuoja jos
būtį paaiškinantys, pateisinantys ir pagrindžiantys mitai.“
|
2016-06-25
Hum. m. dr. Dainius Razauskas
(Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto
Sakytinės tautosakos skyriaus vyresnysis mokslo darbuotojas):
„Mitinis pasaulėvaizdis yra
vienintelė galimybė žmogui patirti būtį. Kiek aš galiu spręsti iš
palyginimų,
senovės lietuvių, baltų mitinis
pasaulėvaizdis ne ką tesiskyrė nuo kitų tautų. Iš viso, turėdamas
mintyje branduolinę esmę,
o ne smulkmenas, pasakyčiau,
kad pasaulyje tėra vienas mitinis pasaulėvaizdis, jokio kito nėra ir
niekada nebuvo.“
|
2016-07-02
Hum. m. dr. Dainius
Razauskas: „Visi dievai“ yra tikrasis žodžio „panteonas“ vertimas. (...)
XVI a. šaltiniai
vardija tam tikrą sąrašą dievybių, kurias vadina „visais dievais“, bet
jos akivaizdžiai nesudaro visų dievų,
kadangi tarp jų net
Perkūnas nepaminėtas – mūsų vienas žymiausių dievų – ir daugybė kitų
nepaminėta.
Tai reiškia, kad
sąvoka „visi dievai“ buvo, bet
sąrašo, kuris būtų tikslus ir apimtų visus dievus už tos sąvokos,
niekada nebuvo.“
|
2016-07-09
Prof. dr.
Rimantas Balsys
(Klaipėdos universitetas, Baltų
filologijos katedra):
„XV–XVI amžių šaltiniuose
fiksuojama dievų gausa. Gali būti, kad tai yra religijos nuosmukio
rezultatas.
Kada nebeatliekami ritualai
legaliai ir bendruomeniškai, tai kiekvienas kaimas, kiekviena
gyvenvietė ima
tuos ritualus atlikinėti
savarankiškai, individualiai, ir, tokiu būdu, tie patys dievai gali
įgauti skirtingus vardus.“
|
2016-07-16
Prof. dr. Rimantas Balsys: „Auka
tai yra tai, kas pašvenčiama dievams arba mirusiems protėviams,
arba tai, kas pasidalinama su
dievais arba mirusiais protėviais. Ir čia svarbus yra ne tik tas
momentas,
kad mes prašome ar aukojame, bet
tai yra tiesiog bendrystės dalykas arba bendravimas – mes esame,
vadinasi,
to paties rato, mes esame viena
šeima: aš, dievas, miręs protėvis, sudarome amžinąjį ratą, kuris
sukasi ir suksis, ir sukosi.“
|
2016-07-23
Prof. habil. dr. Algirdas Girininkas
(Klaipėdos universitetas, Baltijos regiono
istorijos ir archeologijos institutas,
Istorijos ir archeologijos katedra,
vyriausiasis mokslo darbuotojas): „Pirmasis žmogaus rankų dirbinys –
kūjelis,
pagamintas iš Šiaurės elnio rago, arba
mokslinėje literatūroje vadinamas „Liungbiu“ tipo dirbinys,
2015 m. aptiktas Šnaukštų karjere (Klaipėdos
r.) ir datuotas 43–41 tūkstm. pr. Kr.,
rodo, kad
Lietuvos teritorijoje žmonių gyventa vėlyvojo paleolito pradžioje,
kai
Europos teritorijoje dar galėjo gyventi Neandertalio žmonės.“
|
-
- 2016-07-30
-
Prof. habil. dr. Algirdas
Girininkas: „Gyvybė ir mirtis yra nenutrūkstamas procesas tiek žmonių
gyvenime, tiek gamtoje.
-
Jį atskirais priešistorės
laikotarpiais žmonės įsivaizduodavo ir įprasmindavo skirtingai. Vienu
svarbiausiu chtoniškojo pasaulio simboliu
-
buvo gyvatė-žaltys, jam
priklausė ir aptikti žuvies atvaizdai; su gyvybės ir mirties simbolika
reikėtų sieti ir gintaro dirbinius.
-
Kabučiai-amuletai, kurie
vaizdavo vyrus, matyt, buvo protėvis – bendruomenės globėjas, kuris į
pomirtinę kelionę
-
galėjo lydėti žymesnius
bendruomenės žmones ir užtikrinti jo sėkmingą persikūnijimą arba
atgimimą.“
|
2016-08-13
Lietuvos mokslų akademijos
tikrasis narys, prof. dr. Eugenijus Jovaiša
(Lietuvos edukologijos
universiteto Istorijos fakulteto dekanas):
„Periodizavimo problema
niekada nesibaigs. (...) Ne tik jos galiniai taškai keičiasi, bet
keičiasi ir atskirų
laikotarpių supratimo ribos, vidinis pasiskirstymas. (...) Mano nuomonė
yra labai griežta ir aiški –
reikia mūsų tautos ir
praeities vystymąsi matyti per savo visuomenės raidos prizmę,
ir todėl polemizuoju su
tais, kurie mano kitaip.“
|
2016-08-20
LMA tikrasis narys, prof.
dr. Eugenijus Jovaiša: „Tautinių valstybių
kūrimosi procesas palietė ne tik Pirėnus,
ne tik Vakarų Europą, bet
buvo identiškas ir sinchroniškas mūsų [aisčių] gentyse.
Aisčiai niekada nebuvo
„uždara erdvė“. Juk daugelį dalykų mes išmokome, ir iš mūsų išmoko.“
|
2016-08-27
Etnokosmologas,
muziejininkas, prigimtinio baltų tikėjimo bendruomenės „Romuva“ vaidila Jonas
Vaiškūnas:
„...Kalbą sunaikink, ir bus
sunaikintas senasis tikėjimas. (...) Du dalykai – tai Darna ir Skalsa.
Čia ne teiginiai, kaip
elgtis arba ką daryti, bet vertybės, kurias nuolat
reikia liudyti savo gyvenimu.“
|
2016-09-03
Etnokosmologas, muziejininkas, prigimtinio baltų tikėjimo bendruomenės „Romuva“ vaidila Jonas
Vaiškūnas:
„Šiandien archeoastronomijos mokslas įrodė, kad visos senosios šventyklos
buvo ir observatorijos. (...)
Stebėjimus, laiko skaičiavimus, iš tikrųjų, prižiūrėjo žyniai. (...)
Etnografiniai tyrimai, atliekami daugelį metų, parodo,
kad buvo žinota labai daug žvaigždynų, ir įvairių žvaigždynų: ir
Šienpjoviai, ir Artojas, ir Jaučiai, ir Žirgas, ir Ožys, ir Jukštandis...“
|
2016-09-10
Prof. dr. Dalia
Pakalniškienė
(Klaipėdos universitetas,
Baltų filologijos katedra):
„Vardas sako nepaprastai daug apie pasaulį,
istoriją, kiekvienos atskiros valstybės ir tautos istoriją. Ir apie mūsų
savimonę, mūsų požiūrį, mūsų vertybes. (...)
Pasaulis pasidarė mažas, mes galime bet kur nukeliauti, mes galime
pamatyti bet kurį pasaulio kampelį ir, natūralu, kad,
jeigu vardai gražiai skamba, mes juos ir pasiimame.
(...) Tas mūsų lietuviškas vardynas lyg sluoksniuotas pyragas –
čia mūsų
istorija, mūsų pasaulėjauta, vertybės ir mados.“
|
2016-09-17
‣
LIETUVYBĖS
SIMBOLIAI IR JŲ ĮTAKA ŠIUOLAIKINĖS VISUOMENĖS GYVENIME
Hum. m. dr. Vida
Savoniakaitė
(Lietuvos istorijos
institutas, vyresnioji mokslo darbuotoja, Etnologijos ir
antropologijos skyriaus vedėja):
„Lietuvybės simboliai
yra įvairių kultūros ženklų vienis, jie atspindi mūsų tautos
savitumus. (...)
Norėčiau pabrėžti, kad
lietuvybės simboliai siejasi su nacionalizmu, su tautiniais jausmais
(...).
Jie daugeliu atveju
konstruojami. (...) Simboliai ypatingai
svarbūs žmonėms tam tikrais atgimimo laikotarpiais.“
|
2016-09-24
‣
LIETUVIŲ AUDINIAI: SIMBOLIAI IR SPALVOS
Hum. m. dr. Vida
Savoniakaitė:
„Senovėje sakydavo, kad „audiniai – tai moterų pinigai“ (...)
Iš tikrųjų audiniai parodo labai daug, kalba tiek apie visuomenės
kultūrą, tiek apie visuomenės ekonomines galimybes.
Galiausiai, ir daugelį gyvenimo būdo, kasdienybės kodų galime
išskaityti.“
|
-
- 2016-10-01
- Hum. m. dr. Vykintas Vaitkevičius
- (Klaipėdos universitetas, Baltijos regiono
istorijos ir archeologijos instituto vyriausiasis mokslo darbuotojas):
- „Šventviečių samprata bendrąja prasme lieka
pastovi, ji paženklinta tam tikrais ženklais – dieviškais ženklais,
- kurie mažų mažiausiai rodo, kad tai dieviška
vieta. (...) Tose vietose patiriama laimė – didelė,
begalinė.“
|
-
2016-10-08
-
Hum. m. dr. Vykintas
Vaitkevičius: „Legendų kilmė, tų, kurios yra knygoje („Lietuva. 101
legendinė vieta“ – red.), gana skirtinga.
- Vienos atsispiria į žinomus
istorinius faktus, kitų kilmė yra pamiršti, atmesti arba į užmarštį
jau patekę senoviniai papročiai (...).
- Ir jau ta visiškai gilioji
senoji mitologija,kur milžinai, laumės, Aušrinė, Perkūnas, Saulė, kur
tikrosios istorijos nėra ir negali būti,
- bet atsiremiame į mūsų senąją
mitologiją, pasaulėžiūrą, kurioje visi tie dievai yra gyvi, veikiantys
ir turi savo bruožus,
- ir, kas mums šiuo atveju
svarbiausia, yra joms skirtos, pašvęstos šventvietės.“
|
2016-10-15
‣
LAIMĖ KAIP... KEPURĖ
Hum. m. dr. Daiva Vaitkevičienė
(Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, Sakytinės
tautosakos skyriaus vyresnioji mokslo darbuotoja):
„Deivė Laima arba laimės sąvoka siejasi su galva arba rankomis.
(...) Žmonės, kurie susisieja apeiginiu būdu vieni su kitais,
yra laimingesni, nes jie dalinasi (...).
Toks yra laimės principas, nes ji dalinama daugėja.“
|
2016-10-22
Hum. m. dr. Daiva Vaitkevičienė: „Galvojant
apie dievybes, kurios susijusios su ugnimi,
mes būtinai turime kalbėti ir apie Saulę, kuri
yra Dangaus ugnis, ir apie Žaibą, ir Aušrinę, bet
ryškiausiai ugnis matosi Saulės, Perkūno ir
Gabijos, šitų trijų dievybių, paveiksluose. (...)
Ugnies ir vandens mitiniai deriniai –
pirmiausia mane nustebino pats principas,
kad mitinėje vaizduotėje yra linkstama derinti
priešpriešas. Tai yra keistas dalykas, tarsi akibrokštas. (...)
Manyčiau, kad tai atsiranda dėl to, kad tuomet
sustiprinamas sakralumas,
nes suderinant priešpriešas galima išeiti į
kitą lygmenį.“
|
-
-
2016-10-29
-
‣
GINTARO BERESNEVIČIAUS ATMINIMUI
-
Religijotyrininkas, etnologas, prozininkas, publicistas, eseistas
Gintaras Beresnevičius (1961–2006)
- išleido 17
knygų, tarp jų – kelis mokslinius veikalus. Publikavo apie 60
mokslinių straipsnių
- baltų religijų
istorijos ir teorijos temomis, apie 500 publicistinių ir eseistinių
straipsnių.
- Socialinio
gyvenimo apybraižose rašė apie dabar jau visų keikiamą monopolijų
įsigalėjimą,
- apie turtingų
lietuvių aroganciją ir savo tautiečių išnaudojimą, apie globalizacijos
iššūkius kraštui.
- Įdomus ir jo
ironiškas žvilgsnis į glamūrinių žurnalų spausdinamus poniučių
nusikalbėjimus.
- Bet dar
svarbiau jam buvo pateikti mitologinius kristalus, mito vaizdinius
kasdieniniame gyvenime.
- Gintaras
Beresnevičius neaiškiomis aplinkybėmis mirė 2006 m. rugpjūčio 6 d.
naktį.
-
Vytautas Berenis.
Tai, kas išlieka: „Senovės baltų kultūros“ tomas –
|
-
2016-11-12
-
‣
APIE LIETUVIŲ KALBĄ IR... GARBĘ
-
Prof.
dr. Irena Smetonienė
-
(Vilniaus
universitetas, Lietuvių kalbos katedra):
-
„Garbė – tai savivertės bei atsakomybės jausmas,
kai žmogus jaučiasi įvertintas už savo gyvenimą,
-
nuveiktus darbus, ir
geras vardas, pelnytas visuomenėje už gerus ir nesavanaudiškus darbus,
-
už dorą elgesį, dorą
gyvenimą, aukštą moralę, už sąžiningumą, teisingumą, žodžio laikymąsi,
-
pagarbą kitiems ir
rūpestį kitais, už pasiaukojimą
tėvynei, idėjai, kitų žmonių gerovei, patriotizmą ir didvyriškumą.“
|
-
2016-11-19
- Hum. m. dr. Marius Smetona
- (Vilniaus universitetas, Filologijos
fakulteto Skaitmeninės filologijos centro lektorius):
- „Įdomus pastebėjimas: yra namų konceptas ir
yra vandens. Namų konceptas turi visą mitologinę reikšmę išlaikęs,
- o vandens – nieko nebeturi šiuolaikinio
žmogaus mąstysenoje. (...) Kadangi mes ritualų nebeturime,
- vandens nebegerbiame, jo nebesaugome, mes
jį tik vartojam, jo mitologinio vaizdinio neišliko.“
|
2016-11-26
Etnologė, doktorantė Vita Džekčioriūtė-Medeišienė
(Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto
Sakytinės tautosakos skyriaus jaunesnioji mokslo darbuotoja):
„Grybai kartais tapatinami su žmonėmis. Įprastai
tradiciniame pasaulėvaizdyje daugelis reiškinių mitologizuojami,
pasitelkiant analogijas. Ta pati situacija yra su
grybais – būtent dėl tų analogijų, dėl panašumų jie gretinami su
žmogumi.
Ir tas gretinimas geriausiai atsiskleidžia
lietuvių liaudies mįslėse ir minklėse.“ (Ant kojytės kepurytė. Kas?)
|
2016-12-03
Etnologė, doktorantė Vita
Džekčioriūtė-Medeišienė:
„Varlės gyvenimo žmogaus kūne vaizdinys yra
dvejopas, žinoma, susijęs su liaudies medicina – taip,
kaip tradicinėje kultūroje buvo įsivaizduojamas
žmogaus kūnas ir kaip buvo aiškinami sutrikimai. Tai, pirmuoju atveju,
varlės pavidalo būtybė visą laiką tūno žmogaus
pilve ir, pajudėjusi iš savo vietos, sukelia negalavimus. (...)
Antruoju atveju varlė į žmogaus kūną patenka iš
išorės (...). Yra tokie išsireiškimai, kad „varlė lipa ant širdies“,
taip pat – sakmių. (...) O toks įvaizdis, varlės
žmogaus kūne, yra vienas iš varlės kaip sveikatos
ir gyvybės šaltinio žmoguje įprasminimų
tradicinėje pasaulėjautoje.“
|
-
-
2016-12-10
- Prof. dr. Birutė Jasiūnaitė
- (Vilniaus universitetas, Baltistikos katedra):
- „Yra velnias su vardu ir pavarde – Pilypas
Pabalinis. Ir visokių kitokių. (...)
- Sakykime, pasakoje yra velnių karalius vardu
senis Žilis Kalnis Kaulis, trigubas toksai vardas. (...)
- Šitokie vardai vartojami, kad nereikėtų minėti
tikrojo vardo. Tu paminėsi tikrąjį vardą, tu gali nukentėti.
- Tai čia vadinamieji eufemistiniai vardai,
tikrojo vardo savotiški pakaitalai.“
|
2016-12-17
Prof. dr. Birutė Jasiūnaitė:
„Kiekvienas gyvas sutvėrimas,
o žmonių fantazija dažnai suteikia šitiems visokiems personažams ir
žmogaus pavidalą, valgyti tai nori!
Viską jie valgo. Valgo jie duoną, valgo jie blynus, labai mėgsta košę,
sriubą kartais. (...)
Kada pradeda dabar šnekėti,
kad kugelis ir cepelinai yra lietuvių tautinė virtuvė, tai man juokas
ima.“
|
-
-
2016-12-24
-
‣„Baltų kelias“ – baltų kultūros puoselėjimui ir išsaugojimui
-
Etnologė Rūta Stankuvienė
- (Šiaulių turizmo
informacijos centro direktorė, projekto „Baltų kelias“ vadovė):
-
„Kultūros kelias yra
paveldo ir turizmo kelias. (...) Kuriant tokį didžiulio masto
projektą,
-
reikalaujantį ir
didžiulės atsakomybės, pradžią gali matuoti, o pabaigos nesimato ir
negali būti. (...)
-
Jeigu mes norime būti
įtraukti į tarptautinių kultūros kelių programą,
-
kelias turės vingiuoti
visose baltų gyventose teritorijose, šiandien tai yra penkios
valstybės.“
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2005-2015 M. ĮGYVENDINTI
RADIJO IR TV PROJEKTAI |
|